Zgodovina električnih vozil v Sloveniji

Zemljevid polnilnih točk v Sloveniji

V Sloveniji imamo kar pestro zgodovino predelav vozil na električni pogon - tukaj bom omenil tista vozila, ki so mi znana, če pa kdo ve za še kakšno, naj mi prosim sporoči

Hitreje kot električna vozila rastejo polnilne točke, kje se jih da najti, pa se izve iz (pre)večih portalov, od katerih pa noben ni točen ali popoln

Polni.si   Elektro črpalke  Elektro črpalke v Avstriji in Nemčiji  Google maps Elektro črpalke v Italiji

Kot sem uspel izvedeti je gospod Marijan Vračko iz Ljubljane že kmalu po 2.sv.vojni izdelal in vozil električno trokolesno vozilo. Morda je bil pa kdo že pred 2.vojno, pa se je spomin nanj izgubil...

V letih 1992-1994 je skupina strokovnjakov pod vodstvom Mira Zoriča izdelala dva prototipa R5 elektro, katerim naj bi sledila serijska izdelava 1000 vozil v Revozu. Zaradi znanih razlogov iz tega ni bilo nič... Za 4 vratnim R5 elektro je izginila vsaka sled, dvovratnega je vozila do leta 2008 družina Mira Zoriča, od 2008 do 2012 ga je vozila Jasna Pečjak, od 2012 do 2015 pa Maja Pečjak. Leta 2015 je končal v muzeju...Ta avto je bil ob svojem nastanku verjetno eno najboljših električnih vozil na Svetu in je požel tudi veliko priznanj na avtomobilskem salonu v Ženevi.

Zoričevi pogoni so bili vgrajeni tudi v vozila, ki so na ljubljanskih Žalah prevažali pokojnike na njihovi zadnji poti - žal je nekoliko simbolično sovpadalo z dogodki v filmu "Who killed the electric car"

Malo kasneje je nastala Škoda Favorit Pick Up Elektro, predelali pa so jo na Univerzi v Mariboru in vozi še danes. Ima 20 svinčevih akumulatorjev (dobrih 10 kWh), poganja pa jo trifazni asinhroni motor z močjo dobrih 10 kW.

Jeseni leta 2007 smo se Miro Zorič, Vando Arsov in jaz lotili izdelave nekoliko boljšega električnega vozila, da bi pokazali in dokazali, da tehnologije so, le volje je premalo oz je ni tam, kjer bi morala biti. Tako je nastal E Espace, ki je požel veliko (kar preveliko) pozornost medijev in posameznikov, žal pa miselnosti ljudi, ki vodijo našo državo ni premaknil niti za las. Vladne službe so se takrat še vedno ukvarjale z nekimi dragimi in neuspešnimi vodikovimi projekti, kjer po štirih letih niso imeli ničesar za pokazati. Mi smo svoje delo nadaljevali in do konca leta 2010 spravili v prakslo "solarno mobilnost", ki pomeni to, da se iz fotovoltaične elektrike napajajo vsi naši električni avtomobili.

Avgusta 2008  je Milan Černelč končal projekt predelave vozila Alfa 33 4x4 na električni pogon - Filmček. Avto poganja 6,5 kW DC motor 24V, energija pa je spravljena v osmih 50Ah TAB trakcijskih 12V akumulatorjih. Avto mu služi kot poskusni projekt za pridobivanje izkušenj


Po Sloveniji vozi tudi nekaj električnih vozilc za igranje golfa ter majhnih smetarskih vozil na električni pogon. Nekaj deset je tudi električnih skuterjev ter en električni motocikel Vecrix, večina skuterjev pa žal stoji zaradi iztrošenih svinčevih akumulatorjev. Konec leta 2009 so se v Sloveniji pojavili prvi mali mestni avtomobilčki različnih znamk, ki so dobrodošla osvežitev na našem tradicionalnem avtomobilističnem trgu. Čeprav niso čisto prvi avtomobili, ker spadajo v kategorijo štirikolesnikov, so za mestne in primestne vožnje čisto primerni. Če bi kakšnega kupili, se izognite tistih s svinčevimi akumulatorji, ker vas bodo ti zelo hitro razočarali.

V Sloveniji je bilo leta 2010 tudi nekaj predelanih klasičnih avtomobilov. Miro Zorič (STOJA) je konec leta 2009 dokončal svoj predelani Fiat Doblo, ki ga poganja enak motor kot naši dve električni vozili. Poleg tega vozita še predelana Citroen AX (Peter Pikl) iz Vrhnike ter Fiat Cinquecento iz Litije. Vsega skupaj je v Sloveniji (stanje začetek leta 2011) dobrih 10 pravih električnih avtomobilov ter nekaj več malih električnih štirikolesnih vozil. Leta 2011 so na trg prišli prvi serijski električni avtomobili, subvencije ikar je skupaj z vse  vse večjo voljo za predelavo vozil povečalo število EV na več deset. Trend se je nadaljeval do leta 2014, ko so se na trgu v večjem številu pojavili rablljeni serijski avtomobili po dostopnih cenah. V letu 2014 je število novih serijskih vozil prvič preseglo število predelanih in s tem se je nekako končala "pionirska doba" električne mobilnosti. V letu 2015 so na slovenski trg vstopili "veliki igralci" VW, BMW in Renault in upamo lahko, da se bo število električnih voozil kmalu povzpelo

Spodaj: Fiat Doblo Mira Zoriča

Prvi električni avto Tesla v Sloveniji

Čeprav je pri nas odprtih dosti polnilnih točk, so nas Avstrijci prehiteli - tukaj je spisek polnilnih točk za električna vozila v Avstriji

 

Najbrž se še kdo spomni čistokrvnih električnih trolejbusov, ki so prevažali potnike po Ljubljani

Če vas zanima, zakaj ni na cestah električnih avtomobilov -
The movie WHO KILLED THE ELECTRIC CAR

EV World magazine

Vehicules electiques - francoska stran o el.vozilih

Obstoječa električna in hibridna vozila v serijski ali butični proizvodnji

A smo res tako neumni?